Websols

Hoe pak jij de cookiewet aan?

UPDATED: ACM gaat nieuw cookiebeleid handhaven: websites moeten informatie geven over gebruik en doel van de cookies en ze mogen cookies alleen plaatsen en/of uitlezen als toestemming is gegeven.

Behalve als deze noodzakelijk zijn de website beter te laten werken, denk aan functionele cookies voor het onthouden van inloggegevens en de inhoud van een winkelwagen. Voor het plaatsen van analytische cookies, zoals met de bezoekstatistieken van Google Analytics, hoeft men ook niet meer te informeren en toestemming te vragen. Dat betekent dat je doorgaans geen actie hoeft te ondernemen, maar…

…voor het plaatsen van alle overige cookies geldt wel een informatieplicht en een toestemmingsvereiste, zoals bij het tonen van advertenties en het delen via sociale media.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhaaft deze wetgeving en beantwoordt veelgestelde vragen over de cookiebepaling op de website.

Hoe pak je de cookiewet aan?

  1. Inventariseer welke cookies jouw website plaatst
  2. Bepaal of deze cookies noodzakelijk zijn voor de gebruiker
  3. Plaats indien noodzakelijk een toestemmingsverzoek met een toolbar, splashpage, pop-up venster of overlay
  4. Pas jouw voorwaarden aan met info over onder andere welke cookies worden gebruikt, het doel ervan en de duur van een plaatsing

Wil je weten welke cookies jouw website plaatst en welke actie je moet ondernemen? Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag op weg.

Updates

11-03-2015: ACM gaat nieuw cookiebeleid handhaven
Volgens de nieuwe regels moet de gebruiker van een website actief toestemming geven voor het plaatsen van cookies op zijn computer of mobiele telefoon (http://www.nu.nl/internet/4008621/acm-gaat-nieuw-cookiebeleid-handhaven.html).

20-05-2013: Kamp maakt einde aan pop-ups voor cookies
Minister Henk Kamp versoepelt de cookiewet. Hierdoor wordt het mogelijk om pop-ups, waarin expliciet toestemming wordt gevraagd voor de plaatsing van cookies, af te schaffen (http://www.nuzakelijk.nl/e-business/3478794/kamp-maakt-einde-pop-ups-cookies.html).

01-02-2013: Cookiemuur niet wenselijk
Opta ziet liever geen ‘cookiemuur’ om websites die bezoekers moeten weren. Maar verbieden wil de toezichthouder dit ook niet (http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/cookiemuur-niet-wenselijk).

20-12-2012: Cookiewet versoepeld
Minister Kamp (Economische Zaken) gaat de cookiewet zo toepassen dat het bijhouden van statistieken zonder toestemming mogelijk is (http://www.nu.nl/internet/2987889/cookiewet-versoepeld.html).

22-11-2012: Kamp (EZ) gaat cookievoorstel D66 bestuderen
Minister Kamp van Economische Zaken heeft gisteravond toegezegd de voorstellen van D66 voor de versoepeling van de cookieregels nader te zullen bestuderen (http://www.emerce.nl/nieuws/kamp-ez-gaat-cookievoorstel-d66-bestuderen).

06-11-2012: IAB komt met standaardteksten voor informatieplicht nieuwe cookiewet
Het IAB heeft vandaag een nieuwe code gepubliceerd waarmee het website-eigenaren eenvoudiger wil maken te voldoen aan de informatieplicht die is vastgelegd in de nieuwe cookiewetgeving. De code bestaat uit standaardteksten die kunnen worden opgenomen op een website en een instructie voor de implementatie ervan. De teksten zijn in stand gekomen met marktpartijen als TMG, Sanoma en Persgroen én – misschien nog wel belangrijker – cookiewaakhond OPTA heeft meegekeken bij de totstandkoming ervan (http://www.marketingfacts.nl/berichten/iab-komt-met-standaardteksten-voor-informatieplicht-nieuwe-cookiewet).

23-10-2012: Internetbureaus eisen duidelijkheid over cookiewet
Tientallen Nederlandse internetbureaus, verenigd in het PIBN, vragen om opheldering over de cookiewet. De antwoorden van OPTA bepalen wat toekomstige webdiensten mogen en kunnen (http://www.emerce.nl/nieuws/internetbureaus-eisen-duidelijkheid-cookiewet).

22-10-2012: “Criteo en Zalando hebben het gedaan!”
Nederland heeft zo’n beetje de strengste cookiewet van Europa. Een wet die onze concurrentiepositie internationaal op achterstand zet. Op congressen en blogs krijgen Zalando en Criteo daar regelmatig de schuld van. De waarheid is dat we dit als branche samen hebben laten gebeuren en nu vooruit moeten kijken. Velen steken echter nog steeds hun kop in het zand en verwachten, tegen beter weten in, dat de cookiewet wel over zal waaien (http://www.marketingfacts.nl/berichten/criteo-en-zalando-hebben-het-gedaan).

16-10-2012: Neelie Kroes niet blij met afwijkende cookiewetten
Eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) zet haar vraagtekens bij de Nederlandse cookiewet. Ze is niet blij dat Nederland afwijkt van de Europese richtlijn (http://www.nu.nl/internet/2935385/neelie-kroes-niet-blij-met-afwijkende-cookiewetten.html).

27-08-2012: Cookies: feit en fictie
De ene cookie is de andere niet. Daarom is het niet logisch om alle cookies over één kam te scheren, zoals in de cookiewet gebeurt. Voor (online) marketeers is het belangrijk wél te begrijpen hoe cookies werken, aangezien zij afwegingen moeten maken en verantwoorden. Wat is feit en wat is fictie (http://www.emerce.nl/achtergrond/cookies-feit-fictie)?

05-08-2012: Overheid weigert te voldoen aan cookiewet
De Nederlandse overheid stelt dat zij zich niet aan de cookiewetgeving hoeft te houden omdat de cookies niet voor commerciële doeleinden ingezet worden. Toezichthouder OPTA stelt echter andere eisen (http://www.nu.nl/internet/2879108/overheid-weigert-voldoen-cookiewet.html).